Vitamín C – pomocník nejen při chřipce

Vitamín C – pomocník nejen při chřipce

Vitamin C pomáhá našemu tělu bojovat proti infekcím. Dále je nezbytný pro hojení ran, slouží organismu k ochraně proti volným radikálům – působí tak proti stárnutí i nádorovým onemocněním. A pomáhám nám také při udržení psychické pohody. Doporučená denní dávka vitaminu C je 80mg. Zvýšený příjem by měli mít kuřáci a lidé, kteří jsou pravidelně vystavováni stresu.

Zvýšit příjem vitamínu C bychom měli i nyní v období řádění chřipky a dalších sezónních onemocnění. Za horní bezpečnou hranici se považuje dávka 3000 mg při krátkodobém a 2000 mg při dlouhodobém užívání. Hladiny vitaminu C snižuje kouření, antikoncepční pilulky, antibiotikum tetracyklin, acylpyrin a kortikosteroidy.

Jak vitamín C doplňovat
Nejpřirozenější formou je samozřejmě pestrá strava. Vhodným zdrojem vitaminu C v potravě je zejména čerstvá zelenina a ovoce. Velmi bohaté na vitamin C jsou šípky (747mg/100g), červená paprika (obsahuje 190mg vitaminu C na 100g), černý rybíz (166mg vit.C/100g), brokolice (121mg vit.C/100g), paprika zelená (104mg/100g), kapusta (95mg/100g). Mezi potravinami typickými pro naši zeměpisnou polohu tedy najdeme výborné zdroje vitaminu C, které jsou mnohem vhodnější než známé citrusy u kterých se obsah vitamínu C
pohybuje kolem 50mg/100g. Zdůraznila bych také význam brambor jako zdroje vitaminu C. Jeho obsah sice není nijak vysoký (20mg/100g), ale v typickém českém jídelníčku se objevují často a ve větším množství. Brambory jsou proto pro nás také vhodným zdrojem vitaminu C.

Pozor na ztráty
Obsah vitamínu C se velmi snižuje během úpravy potravin před konzumací. Například působením varu a vzduchu při přípravě šípkového čaje se připravíme o téměř celý obsah vitaminu C. Při přípravě brambor dochází k největším ztrátám vitaminu C při jejich úpravě na bramborovou kaši. Je tedy vhodné jíst potraviny co nejméně mechanicky i tepelně upravené a dodržovat v jídelníčku dostatečnou pestrost. Pakliže jíme dostatečně pestrou stravu s dostatečným množstvím zeleniny a ovoce (600g/den), není třeba užívat doplňky stravy. Pokud už se ovšem rozhodnete užívat vitamín C v tabletách, nemusíte se bát předávkování a dál jezte i dostatek jeho přirozených zdrojů. Nadbytek vyloučíte močí.

Zpět